Zwangerschapsdiabetes, wat zijn de gevolgen en hoe kun je het voorkomen?

Er zijn vrouwen die kunnen wanneer ze zwanger zijn last krijgen van zwangerschapsdiabetes. Dat wordt ook wel zwangerschapssuiker genoemd. Je kunt met een aantal tips het proberen te voorkomen. Het letten op je eetpatroon en bewegen kan al veel helpen.

Hoe krijg je zwangerschapsdiabetes?

Als je zwangerschapsdiabetes krijgt dan ontstaat die tijdens een zwangerschap. In de volksmond wordt dit zwangerschapssuiker genoemd en het is een vorm van suikerziekte. Als je in de zwangerschap te veel koolhydraten pakt dan neem je verschillende suikers tot je lichaam. Je bloedsuiker kan erdoor stijgen. Als je gewoon teveel neemt des te hoger kan de bloedsuiker stijgen.

Wanneer je zwanger bent kun je daar minder tegen omdat het lichaam niet goed kan omgaan met de suikers die je tot je neemt. Dat zorgt voor een te hoge bloedsuiker. Dat is gevaarlijk voor je baby maar ook voor jou als moeder. Om dat te voorkomen kun je proberen zo gezond als mogelijk te leven. Een gezond voedingspatroon en bewegen horen bij een gezonde zwangerschap.

Wat zijn de gevolgen bij een zwangerschapsdiabetes?

Zwangerschapsdiabetes is voor moeder en kind niet goed. Als moeder heb je een grote kans dat de baby groot is waardoor je problemen kunt krijgen bij de bevalling. Je zult altijd in het ziekenhuis moeten bevallen. Een thuisbevalling zal dan niet mogen. Jij en je baby zullen in de gaten moeten worden gehouden.

Als moeder zul je na de zwangerschap overgewicht houden en de kans dat de diabetes blijft is groot. Je baby kan tijdens een zwangerschapsdiabetes groeistoornissen krijgen en ademhalingsproblemen. De kans dat je baby na de geboorte in een couveuse komt is groot. Je baby kan bloedsuiker problemen krijgen na zijn geboorte. Je kind kan diabetes ontwikkelen als kind en overgewicht krijgen.

Gezond eten tijden je zwangerschap

Je hoeft niet voor tweeën te eten. Je kunt gewoon normale porties eten. Eet wel genoeg en neem niet te veel brood. Probeer drie hoofdmaaltijden te eten en drie tussendoortjes. Als je koolhydraten eet verdeel dat op een dag en neem niet teveel in een keer. Dat is niet gezond.

Omdat je lichaam niet goed om kan gaan met de koolhydraten in een zwangerschap zorg ervoor dat je wel de goede koolhydraten neemt. Je bloedsuiker zal stijgen als je te veel koolhydraten in een keer tot je neemt. De kans op zwangerschapssuiker is dan hoog. Om je bloedsuiker gezond te houden is het belangrijk dat je genoeg vezels tot je neemt.

Deze zitten in fruit en groenten. Je kunt deze ook vinden in volkoren granen en peulvruchten. Eiwitten zijn zeer belangrijk voor jou als zwangere en voor je baby. De eiwitten zitten in vlees, vis en eieren. Eet in je zwangerschap geen rauw vlees of rauwe vis.

Olie kun je het beste vermijden. Drinken is belangrijk maar probeer de zoete dranken te vermijden. Kook zelf je maaltijden, je weet altijd hoeveel suikers en zout je gebruikt. Beweeg dagelijks een half uurtje, wandelen, zwemmen of fietsen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.